Od 2016 roku ramach programu Lato w teatrze odbywają się wizyty pedagogów teatru – przedstawicieli Instytutu Teatralnego – u zespołów realizujących projekty. Celem spotkań jest stworzenie okazji zespołowi oraz poszczególnym jego członkom do przyjrzenia się swojej pracy jako prowadzących warsztaty z dziećmi i młodzieżą.

Ten moduł odwołuje się do superwizji jako narzędzia w rozwijaniu pracy trenerów. Jako Dział Pedagogiki Teatru pragniemy wspierać jego rozpowszechnianie na gruncie edukacji teatralnej. Opiekunkami modułu są Justyna Czarnota oraz Katarzyna Piwońska.

Pedagodzy teatru

Maria Babicka

pedagożka teatru, absolwentka socjologii w Instytucie Socjologii UW (licencjat) oraz Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW (magisterium), tutorka. Pracuje w Dziale Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym, gdzie odpowiada m.in. za projekty objazdowe realizowane w namiocie cyrkowym w ramach programu Lato w teatrze, a także współtworzy zespół badawczy analizujący edukację teatralną w Polsce oraz familijne praktyki uczestnictwa w życiu teatralnym. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Laureatka II Nagrody w konkursie na najlepsza pracę magisterską z zakresu wiedzy o teatrze, widowisku i performansie za pracę pt. „Nic o nas bez nas” – o postrzeganiu teatru przez młodzież (2018). 

Dorota Kowalkowska

pedagożka teatru w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, koordynatorka działań edukacyjnych (m.in. „Teatralne Lekcje (Nie)obowiązkowe”, „BĄDŹ EDU!”, „Edu wpływa?”). Jest kuratorką: z Iwoną Nowacką projektu „Z OGNIEM W GŁOWIE – spotkania z niemiecką dramaturgią dla młodzieży”, z Pawełem Sakowiczem programu edukacji tanecznej dla młodzieży „Poruszyciele#Wałbrzych” oraz realizowanego we współpracy z Wydawnictwem Czarne cyklu czytań „Czarne na biało”. Prowadzi warsztaty dla młodzieży i nauczycieli. Współpracuje z Teatroteką Szkolną. Publikowała w „Dwutygodniku”, „Notatniku Teatralnym”, „Dialogu”, „Res Publice Nowej”, „Alternatives théâtrales”. Teatrolożka.

Joanna Krukowska-Gulik

pedagożka teatru, animatorka społeczno-kulturalna. Pracuje w Dziale Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego jako koordynatorka programu Lato w teatrze. Członkini zarządu Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Założyła i prowadziła grupę teatralną na Uniwersytecie Śląskim w Cieszynie, gdzie studiowała pedagogikę o specjalności animacja społeczno-kulturalna. Absolwentka reżyserii teatru dzieci i młodzieży w PWST we Wrocławiu. Zainicjowała i prowadziła stałą grupę „nieLETNICH krytyków teatralnych”. Uwielbia pracować wraz rodzicami i dziećmi, z którymi przygotowywała m.in. performans w przestrzeni wystawy w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w ramach projektu „HACKING. Pisarze na wystawie" oraz spektakl "Letnie wakacje. Niezła propozycja". Prowadzi liczne warsztaty dla rodzin, dzieci i młodzieży, a także warsztaty dla edukatorów, mi.in. współpracując z Teatrem "Kubuś" w Kielcach, Wrocławskim Teatrem Lalek, Teatrem „Pinokio” w Łodzi, Fundacją Sztukmistrze. Tworzy scenariusze pedagogiczno-teatralne oraz broszury edukacyjne dla dzieci – Spacerownik teatralny, Wakacje z cyrkiem. Jest tutorką w programie Teatroteka Szkolna.

Monika Lićwinko

absolwentka Akademii Teatralnej Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku, autorka projektów edukacyjnych, integracyjnych, arteterapeutycznych dla wszystkich grup wiekowych; instruktorka warsztatów teatralnych, autorka scenariuszy lekcji wykorzystujących metody pedagogiczno-teatralane, koordynatorka siedmiu białostockich edycji Lata w teatrze.

Weronika Łucyk

absolwentka wiedzy o teatrze i kultury współczesnej na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także Szkoły Pedagogów Teatru organizowanej przez Instytut Teatralny. Prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Gdańskim z pedagogiki teatru, pracuje w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku jako pedagog teatru i specjalistka ds. promocji. Współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego (m.in. w ramach programu Teatroteka Szkolna).

Agata Łukaszewicz

absolwentka kierunków wiedza o teatrze oraz media interaktywne i widowiska na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznania, pedagożka teatru, dokumentalistka w Dziale Dokumentacji Teatru Instytutu im. Z. Raszewskiego w Warszawie.

Bartłomiej Miernik

reżyser, pedagog teatru, założyciel lubelskiej Fundacji Banina, w której wyreżyserował spektakle grane w teatrach na festiwalach, w domach kultury i szkołach w całym kraju. Od kilku lat pracuje z młodzieżą podczas warsztatów teatralnych.

Alicja Morawska-Rubczak

reżyserka, pedagożka teatru, kuratorka wydarzeń artystycznych, specjalizuje się w dziedzinie teatru i tańca dla dzieci do lat trzech. Reżyseruje spektakle dla najnajmłodszych w teatrach dramatycznych i lalkowych w całej Polsce i zagranicą. Prowadzi liczne projekty z zakresu edukacji teatralnej. Jako pedagożka teatru i kuratorka wydarzeń artystycznych dla dzieci współpracowała m.in. z Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie, Opolskim Teatrem Lalki i Aktora, Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, PO ASSITEJ, Centum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Działa jako konsultant programowy Międzynarodowego Festiwalu Sztuki dla Najnajmłodszych – Sztuka Szuka Malucha. Jest członkiem International Theatre for Young Audiences Research Network, Small Size Association oraz Art Fraction Foundation.

Karolina Pluta

animatorka kultury, pedagożka teatru, członkini zarządu Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Absolwentka Szkoły Trenerów Organizacji pozarządowych, Szkoły Tutoringu prowadzonej przez Fundację Szkoła Liderów i Instytut Teatralny, oraz rocznego kursu terapii tańcem i ruchem przy Instytucie DMT. Przez wiele lat współpracowała z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych "ę", w którym m.in. zarządzała pracą sieci Latający Animatorzy Kultury i Latający Socjologowie, wspierała projekty skierowane do seniorów i grup międzypokoleniowych. Autorka projektów społecznych i materiałów edukacyjnych dla animatorów kultury, bibliotekarek, nauczycieli i młodzieży. Autorka innowacyjnego projektu Scenariusze Przyszłości realizowanego w ramach programu TransferHub Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych wspierającego młodych ludzi w podejmowaniu decyzji dotyczących przyszłości zawodowej. Współpracuje m.in. z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, TR Warszawa, Teatrem Studio w Warszawie. Po godzinach tańczy kontakt improwizację.

Daniel Stachuła

pedagog teatru, teatrolog, filolog, operolog, doktorant w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów UAM. Współtworzy projekty Off Opera, Opera Know-how. Prowadzi warsztaty teatralne dla uczniów szkół podstawowych i liceów. Współpracuje z Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu oraz Operą Bałtycką w Gdańsku. Uczestnik programu Liderzy Teatroteki Szkolnej w latach 2016-2017. Autor scenariuszy zajęć pedagogiczno-teatralnych. Jako reżyser zadebiutował w 2016 roku na dużej scenie poznańskiego Teatru Wielkiego, realizując operę Henry’ego Purcella Dydona i Eneasz. Współtworzył spektakle: Pomiędzy (2014), Antreprener w kłopotach (2015), Dydona i Eneasz (2016), Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela (2017). Nominowany do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Debiut Roku (2016).

Agnieszka Szymańska

pedagożka teatru, producentka, edukatorka. Jest absolwentką APS im. M. Grzegorzewskiej (specjalności: pedagogika ogólna i edukacja medialna), Podyplomowego Studium Menedżerów Kultury SGH, Szkoły Pedagogów Teatru Instytutu Teatralnego oraz certyfikowanym tutorem „Szkoły Liderów”. Prowadzi od trzech lat superwizowane procesy tutorskie. Projektuje i realizuje projekty artystyczne i edukacyjne dla Instytutu Teatralnego, Instytutu Adama Mickiewicza, Stowarzyszenia Pedagogów Teatru oraz teatrów w całym kraju. Dla Teatru 21 Justyny Sobczyk projektuje i organizuje szkolenia dotyczące różnorodności w trzyletnim projekcie O!SWÓJ. Współpracuje z twórcami przy realizacji spektakli zakładających pracę z widzem („Alicja. Pod żadnym pozorem nie idź tam”, reż. J. Łagowska, Teatr Fredry w Gnieźnie, „W Kole” i „Dom” – oba spektakle w reż. S. Świądra, Teatr Baj w Warszawie, „Pamięć Rutki”, reż.J. Łagowska, Teatr im. J. Dormana w Będzinie,  „Balladyna.Wojna wewnętrzna, reż. J.Łagowska, Teatr Polski w Bydgoszczy). Od trzech lat z zespołem SPT prowadzi zajęcia „Praca z widzem” na Podyplomowych Studiach Pedagogika Teatru na Uniwersytecie Warszawskim. Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 2016 roku w dziedzinie zarządzania i wspierania kadr kultury.

Rafał Urbacki

reżyser, choreograf, antropolog, wykładowca, performer na emeryturze, autor ruchu w kilkudziesięciu spektaklach teatralnych (m.in. M. Strzępki i R. Rychcika), realizator ok 50 projektów ze społecznościami. Pracuje blokami tematycznymi tworząc szereg projektów o danym zagadnieniu (np. alternatywna motoryka i sensoryka, archeologia ciała pracowniczego). Przez jedenaście lat poruszał się wyłącznie z pomocą wózka inwalidzkiego. Dzięki opracowaniu autorskiej metody ruchu obecnie chodzi bez jego użycia. Dotychczas współpracował w roli reżysera lub choreografa m.in. z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, Teatrem Polskim we Wrocławiu, Muzeum Śląskim w Katowicach, Starym Browarem w Poznaniu. Dwukrotny stypendysta MKiDN, ponadto ArtStationsFoundation by Grażyna Kulczyk i Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury. Prowadzi zajęcia m.in. na studiach pedagogika teatru w Instytucie Kultury Polskiej UW. Studiował reżyserię dramatu w PWST im. L. Solskiego w Krakowie i kulturoznawstwo na UŚ w Katowicach.

Anna Zalewska-Uberman

pedagożka teatru, autorka scenariuszy teatralnych, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dziewięciu lat łączy bycie specjalistką d.s. edukacji teatralnej (realizacja autorskiego projektu Palec Gombrowicza czyli „Dotknięci Teatrem”) i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Od 2017 roku jest tutorką w programie Liderzy Teatroteki Szkolnej. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie oraz Fundacją Theatrum Gedanense i Gdańskim Teatrem Szekspirowskim. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru.

Korzystając z serwisu internetowego wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Pliki cookie możesz zablokować za pomocą opcji dostępnych w przeglądarce internetowej. Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj.