W 2011 roku Instytutu Teatralny wzbogacił się o wyjątkową sceną: mieści się ona w… namiocie cyrkowym. Od tego momentu razem z szapito w biało-niebieskie pasy podróżujemy po całej Polsce, docierając do miejsc, które nie tylko nie mają teatru, ale często nawet sali, gdzie można zagrać przedstawienie. W każdym z nich wraz lokalnymi instytucjami kultury organizujemy dwudniowe wakacyjne święto teatralne, w którym biorą udział całe rodziny – zapraszamy dzieci z rodzicami, by wspólnie z nimi przeżyły teatralną przygodę, czasem pierwszą w swoim życiu. Mieszkańcy oglądają spektakl w namiocie cyrkowym, biorą udział w paradzie, koncercie i warsztatach. Objazd namiotu cyrkowego jest elementem wakacyjnego programu Lato w teatrze. Drugą jego część stanowi konkurs grantowy: co roku 40 ośrodków w całej Polsce otrzymuje dofinansowanie na organizację dwutygodniowych warsztatów artystycznych dla dzieci i młodzieży. W ten oto sposób w wielu miejscach w kraju przez całe wakacje teatr jest na wyciągnięcie ręki.
W ciągu dekady podróżując żółtą ciężarówką z bardzo długą lawetą, przejechaliśmy 25 000 km. Nasz namiot ugościł nieomal 50 tysięcy widzów. Powstały w nim cztery oryginalne widowiska teatralne, przy których pracowało ponad 100 artystów oraz 30 pracowników technicznych. To właśnie pod biało-niebieskim szapito w 2017 roku w Górznie świętowaliśmy z przyjaciółmi z całej Polski 10 urodziny programu Lato w teatrze, na które zaproszeni studenci kierunków artystycznych przygotowali przedstawienie inspirowane przestrzenią i historią namiotu.
Nie byłoby mobilnej sceny Instytutu Teatralnego, gdyby nie decyzja ówczesnego dyrektora Macieja Nowaka o kupnie namiotu od Janusza Sejbuka, właściciela Cyrku Bojaro. Przygotowanie pierwszego spektaklu – „Gdzie jest Pinokio?” – było ogromnym wyzwaniem, które na swoje barki wzięła producentka Monika Sadkowska i reżyser Robert Jarosz. To oni stworzyli podstawy, dzięki którym w kolejnych latach projekt rozwijał się organizacyjnie i artystycznie. Na scenie pojawili się artyści – aktorzy, cyrkowcy, muzycy – z całej Polski. Widzowie obejrzeli historię chłopca opuszczającego swój dom 50 razy w ciągu trzech sezonów. Kolejne premiery były koprodukcjami – przy spektaklu „Pippi Pończoszanka” w reżyserii Konrada Dworakowskiego, który miał swoją premierę w roku 2013, nawiązaliśmy współpracę z Teatrem Pinokio w Łodzi, w roku 2015 projekt „Jak wytresować dziewczynkę?” wyreżyserowany przez Michała Walczaka przygotowaliśmy z Fundacją Zakochana Warszawa. I tym razem reżyserzy zaprosili do współpracy artystów cyrkowych: w pierwszym przypadku na scenie pojawili się członkowie grupy Carnival, w drugim – uczniowie Państwowej Szkoły Sztuki Cyrkowej w Julinku. Spektakle łączyło również to, że bohaterkami obu były dziewczynki – silne i niezależne, codziennie przeżywające niezwykłe przygody. Gdy w 2019 roku konkurs na spektakl w namiocie cyrkowym wygrał Teatr Pinokio w Łodzi, pod teatralnym szapito pojawiał się Piotruś Pan, by zabierać widzów do Nibylandii, dając dorosłym wspomnienie dzieciństwa, a dzieciakom – mnóstwo radosnej zabawy. Od samego początku przy realizacji projektów namiotowych staraliśmy się budować przedstawienia, które pozwolą nam dotrzeć do rodzin – zapraszaliśmy do namiotu młodych odbiorców wraz z ich opiekunami, by umożliwić wspólne, familijne doświadczenia teatralne.
Żadna z wizyt nie byłaby możliwa, gdyby nie współpraca z lokalnymi ośrodkami kultury. To dzięki zaangażowaniu i odwadze miejscowych liderów namiot cyrkowy wyrastał na tak wielu terenach: boiskach, łąkach czy w parkach. Sposób poszukiwania partnerów i tryb współpracy zmieniały się przez lata. Początkowo kontaktowaliśmy się z ośrodkami, przedstawiając im ofertę projektu objazdowego. Z biegiem lat mogliśmy obserwować, jak tworzenie wakacyjnych wydarzeń staje się dla instytucji partnerskich pretekstem do podejmowania nowych, wyzwań, wzbogacania oferty kulturalnej ośrodków kultury i rozwoju myślenia o swojej codziennej pracy. Okazją do tych odkryć były spotkania podsumowujące w gronie pracowników ośrodków kultury, które pomagały nam w organizacji trasy w danym sezonie. To uświadomiło nam, że możemy wspierać ich w nawiązywaniu relacji z innymi instytucjami w regionie: od 2016 roku rozpoczynamy projekt od znalezienia partnerów, którzy zechcą pełnić rolę lokalnych liderów i zaproszą do projektu dwa inne ośrodki kultury ze swojej okolicy. W ten sposób liderzy przyjmują rolę ekspertów regionalnych i dołączają do tworzenia z nami działań już na etapie układania tras projektu. Naszą współpracę wzbogaciliśmy o serię działań przed przyjazdem namiotu cyrkowego: spotkania poświęcone praktycznej stronie realizacji projektu, rozwojowe szkolenia sieciujące oraz warsztaty teatralne dla lokalnych edukatorów, podczas których dzieliliśmy się inspiracjami do pracy z dziećmi i młodzieżą.
Za organizację projektu odpowiada Dział Pedagogiki Teatru, a my, piszące te słowa, producentki i tour managerki, mamy do niego szczególny sentyment. Tegoroczne ograniczenia spowodowane pandemią wirusa COVID-19 sprawiły, że zdecydowałyśmy się zrezygnować z realizacji projektu. Docierające do nas pełne tęsknoty głosy osób współtworzących projekt zainspirowały nas do znalezienia dla niego w tym roku wyjątkowego miejsca. Mobilna scena Instytutu Teatralnego miała wyruszyć w wakacyjną trasę po raz dziesiąty. Zamiast niego, otwieramy internetową przestrzeń dla obrazów, głosów, wspomnień i refleksji osób, którym artystyczno-edukacyjny projekt realizowany w namiocie cyrkowym zapadł głęboko w sercach.
Z radością prezentujemy elektroniczną broszurę, w której znajdziecie Państwo materiały informacyjne, zdjęcia, mapy tras i nazwy partnerów każdego z wymienionych projektów. Wiedzę na ich temat wzbogacają wideo-nagrania wypowiedzi pomysłodawcy projektu Macieja Nowaka i reżyserów: Konrada Dworakowskiego, Roberta Jarosza oraz Michała Walczaka. Zebrałyśmy także dźwiękowe wspomnienia osób związanych przez te lata z projektem, dzięki którym można poczuć klimat teatralnej trasy i gorącą letnią atmosferę spod szapito. Poprosiłyśmy o komentarze badaczy i obserwatorów projektu: powstałe materiały stanowią bogaty zbiór refleksji na temat założeń i ich praktycznych efektów. W tekście Marzenny Wiśniewskiej przeczytają Państwo o tym, jak program namiotowy rozwijał się wraz z ewolucją idei Lata w teatrze. Karol Suszczyński skupia się relacji teatru i cyrku w czterech wyprodukowanych w naszym namiocie spektaklach. Zbiór esejów zamyka tekst Katarzyny Kotarskiej, która przygląda się konsekwencjom wizyty projektu w małej miejscowości.
Serdecznie zapraszamy Państwa do oglądania i czytania.
Miłej lektury!
Maria Babicka i Justyna Czarnota
Lena Bem oraz Maria Greta Romańska – aktorki spektaklu „Jak wytresować dziewczynkę?”
Agnieszka Bińczycka – artystka cyrkowa występująca w spektaklu „Gdzie jest Pinokio?”
Piotr Klimek – kompozytor muzyki do spektakli: „Gdzie jest Pinokio?”, „Pippi Pończoszanka”, „Piotruś Pan”
Michał Korchowiec - scenograf spektaklu „Gdzie jest Pinokio?”
Staszek Madej – kaskader występujący w spektaklach „Pippi Pończoszanka” oraz „Piotruś Pan”
Janusz Mazurkiewicz - niezastąpiony kierowca i pracownik techniczny
Piotr Osak – aktor Teatr Pinokio w Łodzi, prowadzący warsztaty i występujący w spektaklach „Pippi Pończoszanka” oraz „Piotruś Pan”
Arkadiusz Panasiuk – pracownik Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Mielniku, który gościł spektakl „Gdzie jest Pinokio?”
Katarzyna Rykojć – pracownica Miejskiego Domu Kultury im. Franciszka Chruściela w Ornecie, który gościł spektakle „Gdzie jest Pinokio?” oraz „Pippi Pończoszanka”
Janusz Sejbuk - właściciel Cyrku Bojaro, wieloletni budowniczy namiotu, aktor w spektaklu „Jak wytresować dziewczynkę?”
Magdalena Wysocka - pracownica Gminnego Ośrodka Kultury w Turośni Kościelnej, który gościł spektakl „Pippi Pończoszanka”
Dagmara Żabska i Nastka Idziak – teatromanki, fanki spektaklu „Pippi Pończoszanka”
Premiera spektaklu „Gdzie jest Pinokio?”, która odbyła się 14 lipca 2011 roku, zainaugurowała działalność mobilnej sceny Instytutu Teatralnego. W ciągu trzech sezonów przedstawienie zostało zaprezentowane równo 50 razy. Wizyta w każdej miejscowości rozpoczynała się od radosnej i kolorowej parady ulicami miasta – artyści występujący w spektaklu wraz z mieszkańcami zmierzali w stronę głównego placu miejscowości. Paradę wieńczył koncert. To właśnie wtedy zbuntowany Pinokio uciekał, zostawiając wszystkich w wielkiej niepewności, czy pojawi się wieczorem pod niebiesko-białym szapito.
Przedstawienie opowiada losy trupy artystów Cyrku Ogniojada. Bohaterowie przemierzają kraj z widowiskiem o Pinokiu – bohaterze powieści Carla Collodiego. Odwiedzają kolejne miejscowości, rozbijają namiot i dają występ… Jednak pewnego dnia ten rytm zostaje z zaburzony: aktor grający główną rolę buntuje się i robi wszystko, by kolejne przedstawienie już się nie odbyło. Jak zareaguje reszta grupy? Znana wszystkim historia drewnianego chłopca nabiera zupełnie nowego wymiaru. Okazuje się, że w życiu Pinokia i zespołu aktorskiego kryje się wiele rodzinnych tajemnic.
Spektaklowi towarzyszyły warsztaty, które odbywały się dzień po spektaklu. Na „Kursie przysposobienia do Cyrku Ogniojada” dzieciaki poznawały tajniki żonglerki, ekwilibrystyki i akrobatyki. Podczas „Podróży do brzucha Wieloryba” dźwięki i opowieści przenosiły uczestników do wnętrza tytułowego olbrzyma. Na warsztacie „Czego Świerszcz nie wytańczy, Błękitna Wróżka dośpiewa” – układały piosenkę o okolicy i przygotowywały do niej teledysk. A na spotkaniu pod hasłem „Uszy puchną, nos nie rośnie” – wymyślały niestworzone historie i tworzyły Najdziwniejszą Opowieść Świata. W ostatnim roku objazdu pojawiła się dodatkowo „Trupa zebrana naprędce” – gra miejska pozwalająca uczestnikom spojrzeć na swoje miasto z perspektywy przyjezdnych artystów. Dzięki broszurze przygotowanej przez Agatę Pietrzyk, Justynę Sobczyk i Sebastiana Świądra zabawy mogły zostać w danej miejscowości na dłużej – publikacja zawierała bowiem instrukcję do wykorzystywanych podczas zajęć gier i zostawiana była w domach kultury, by instruktorzy mogli do nich wracać na swoich stałych zajęciach.
reżyseria: Robert Jarosz
scenografia: Michał Korchowiec
muzyka: Piotr Klimek
słowa piosenek: Konrad Dworakowski
aranżacje muzyczne: Bartłomiej Orłowski
choreografia: Weronika Pelczyńska
kierownik produkcji: Monika Sadkowska/Justyna Czarnota
realizacja scenografii: Mariusz Zabiegałowski
aktorzy: Krzysztof Prałat/Maciej Łagodziński, Stanisław Biczysko/Grzegorz Feluś/Jan Mancewicz, Przemysław Bosek/Jakub Kotyński, Monika Dąbrowska, Monika Babula/Katarzyna Maternowska, Dominika Sell, Agnieszka Wilkosz
akrobaci: Agnieszka Bińczycka/Magdalena Smorąg, Kamil Lemieszewski/Rafał Cendrowski
muzycy Trio Quatro Fromaggi: Gustaw Bachorz/Irena Mariak – klarnet, Bartłomiej Orłowski/Mateusz Gracz – gitara, Krzysztof Borkowski – kontrabas
premiera: 14 lipca 2011
Projekt „Pippi Pończoszanka” został przygotowany we współpracy z Teatrem Pinokio w Łodzi i zadomowił się pod niebiesko-białym szapito aż na sześć sezonów: premiera spektaklu odbyła się 6 lipca 2013 roku w Łodzi w ramach Festiwalu Brave Kids, a ostatni pokaz miał miejsce 12 sierpnia 2018 roku w Strumieniu. W ciągu tych lat spektakl został zagrany łącznie 85 razy, a mieszkańcy odwiedzanych miejscowości uczestniczyli także w warsztatach, paradach i plenerowych koncertach.
Pippi Pończoszanka w towarzystwie piratów-akrobatów przemierza całą Polskę. Tym razem w namiocie cyrkowym widzowie spotykali rudą dziewczynkę z ogromną fantazją i mnóstwem pomysłów. Pippi nie siedzi prosto przy stole, śpi z nogami na poduszce i nie lubi, jak każe jej się coś robić. Jest samodzielna, odważna i silna, ale bardzo tęskni za swoimi rodzicami. Twórcy cyrkowo-muzycznego przedstawienia podejmują temat roli dziecka w społeczeństwie, upominają się o jego prawo do indywidualności i o możliwość decydowania o sobie. Jednocześnie chcą przypomnieć dorosłym, jak ważną rolę pełnią oni w procesie kształtowania tożsamości swoich dzieci.
Od samego początku projektu podróżom „Pippi Pończoszanki” towarzyszyły warsztaty edukacyjne: teatralne, cyrkowe i muzyczne. Odbywały się dzień przed prezentacją spektaklu, kiedy namiot rozbijał się w danej miejscowości. Były prowadzone przez występujących w namiocie aktorów, cyrkowców i muzyków. Artyści podczas zabawy dzielili się z młodymi mieszkańcami swoimi pasjami i umiejętnościami. W roku 2015 zdecydowaliśmy się odświeżyć formułę warsztatową. Prowadzący sami wzięli udział w działaniach poprowadzonych przez pedagogów teatru Julię Biczysko i Sebastiana Świądra, a potem wspólnie wymyślili, że w każdej miejscowości zaproszą dzieciaki do jednej z trzech grup: Drużyny Pippi, Cyrkowców i Piratów. W nowej formule warsztatów ekipy wymyślały swoje zwyczaje, hasła i zabawy, a potem spotkały się podczas wielkiego finału, by podzielić efektami swojej pracy. Na koniec wszyscy uczyli się piosenki „Pozwólcie dziecku żyć po sąsiedzku”, która pojawiała się potem w spektaklu, i ruszali kolorową paradą do mobilnej sceny, gdzie czekał na wszystkich mieszkańców miasta koncert-niespodzianka w wykonaniu prowadzących warsztaty i innych artystów biorących udział w projekcie!
Przy tej okazji Julka i Sebastian przygotowali także broszurę zawierającą zestaw cytatów z „Pippi Pończoszanki” z propozycją zabaw nimi inspirowanych. Otrzymywał ją każdy młody widz spektaklu po wyjściu z namiotu – dzięki temu mógł samodzielnie bawić się dalej. I wspominać spektakl, oczywiście!
tekst: „Pippi Långstrump” Astrid Lindgren
w tłumaczeniu: Agnieszki Hein i Magdy Godlewskiej
licencjodawca praw autorskich: Astrid Lindgren: Agencja Dramatu i Teatru
reżyseria, teksty piosenek: Konrad Dworakowski
scenografia: Marika Wojciechowska
muzyka: Piotr Klimek
konsultacje cyrkowe: Grupa CARNIVAL
produkcja: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Teatr PINOKIO w Łodzi
aktorzy: Łukasz Batko, Łukasz Bzura, Dominika Majewska/Natalia Wieciech, Żaneta Małkowska, Hanna Matusiak, Mariusz Olbiński, Pavel Kryksunou/Piotr Osak, Ewa Wróblewska
cyrkowcy: Mateusz Kownacki/Paweł Łobanowski, Marzena Lesiak/Agnieszka Kwiatkowska, Stanisław Madej/Michał Ratajski
muzycy z zespołu Bura Kura: Konrad Dworakowski, Piotr Frontczak/Kamil Stasiak, Łukasz Jerzykowski/Michał Nowak, Paweł Jabłoński
tour managerki: Justyna Czarnota, Kamila Majchrzycka-Szymańska, Maria Babicka, Marta Olejniczak
premiera: 6 lipca 2013 roku, Łódź
Projekt „Jak wytresować dziewczynkę” został przygotowany we współpracy z Fundacją Zakochana Warszawa w 2015 roku, kiedy w Instytucie Teatralnym świętowaliśmy 250-lecie Teatru Publicznego. Po premierze w Warszawie spektakl wyruszył w trasę po północno-zachodnich rejonach Polski. W kolejnym roku był prezentowany w kilku miejscach w Warszawie.
W spektaklu poznajemy Julię – jedynaczkę wychowywaną przez matkę na genialne dziecko. Julia tańczy, pływa, śpiewa, biega, gra na pianinie, gitarze, skrzypcach, maluje, zna pięć języków, ćwiczy szermierkę i jeździ konno, ale nie ma przyjaciół, a do tego musi poradzić sobie z nową sytuacją o rozwodzie rodziców. Precyzyjnie zaplanowany grafik nie przewiduje marnowania czasu na zabawę. Czy Julia utrzyma dyscyplinę, gdy pewnego dnia dostanie w spadku cyrk z szaloną trupą, która wprowadza się do jej mieszkania? Czy uda jej się osiągnąć wyznaczone cele, gdy w mieszkaniu panoszy się kapryśny słoń, żyrafa plądruje lodówkę, a narcystyczny żongler-orangutan domaga się braw? Czy Julia okiełzna niesforną trupę? Jak pozbyć się artystów z mieszkania? Wyjechać z nimi w szaloną trasę!
Spektaklowi towarzyszyły warsztaty, które odbywały się następnego dnia po spektaklu. Młodzi widzowie wspólnie z artystami próbowali założyć swój własny cyrk. Poznawali reżysera i występujących w spektaklu aktorów, by bawić się z nimi w wymyślanie własnych cyrkowych historii, a także układać teksty piosenek, dla których potem wraz z kompozytorem szukali rytmu i dźwięków. Przygotowywali różnorodne formy plastyczne pod okiem kostiumolożek i charakteryzatorek. I naturalnie mieli szansę nauczyć się kilku cyrkowych sztuczek od cyrkowców, których poprzedniego dnia widzieli na scenie.
W cyrku – wiadomo: umiejętności cyrkowe są kluczowe. Dlatego pedagożka teatru Joanna Krukowska i pedagożka cyrku Paulina Chodnicka przygotowały broszurę, którą młodzi widzowie otrzymywali po obejrzeniu spektaklu. Znajdowały się w niej propozycję zabaw i ćwiczeń z zakresu żonglerki, klaunady i ekwilibrystyki, aby każdy mógł trenować jeszcze długo po tym, gdy namiot cyrkowy opuścił jego miejscowość…
scenariusz: Maciej Łubieński, Michał Walczak
reżyseria: Michał Walczak
obsada: Karolina Czarnecka, Magdalena Kisiała, Lena Piękniewska, Agnieszka Przepiórska, Mania Romańska, Izabela Zielińska, Bartosz Figurski, Krzysztof Kostera, Kamil Witkowski, Janusz Sejbuk
band: Maciej Łubieński, Wiktor Stokowski, Marcin Wippich
muzyka: Wiktor Stokowski
scenografia: Alicja Kokosińska z użyciem horyzontów autorstwa Marka Dobrowolskiego ("Uprowadzenie z seraju", 1984)
kostiumy: Beata Borowska, Paulina Nawrot, Diana Szawłowska
choreografia: Bartosz Figurski
lalki: Marta Kodeniec
charakteryzacja: Beata Borowska, Weronika Piechota
światło: Tadeusz Perkowski
dźwięk: Mateusz Skalski
wideo: Taszak
opracowanie graficzne plakatu i materiałów promocyjnych: Paweł Sky
inspicjent: Maksymilian Dobrzyński
premiera: 19 czerwca 2015 roku
Dzięki współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Górznie namiot cyrkowy stanął na dwa tygodnie w Górznie (województwo kujawsko-pomorskie) i stał się przestrzenią twórczej pracy dla piętnastoosobowej grupy studentów kierunków artystycznych. Maria Bačova, Bartłomiej Błoch, Sara Bocheńska, Magda Czarny, Katarzyna Irmina Hrynaszkiewicz, Agata Jędrzejczak, Joanna Kowalska, Wojciech Kozak, Joanna Kremer, Sandra Kula, Klaudia Mądro, Katarzyna Stępniak, Zofia Straczycka, Michał Wolny i Ola Wróbel pod opieką prowadzących (Pawła Chomczyka, Justyny Czarnoty, Roberta Jarosza i Adama Świtały) przygotowali spektakl. Jednorazowy pokaz finałowy, stał się okazją do refleksji nad ulotnością życia oraz egzystencją artystów. Każdy z uczestników miał szansę podzielić się z widzami swoim talentem oraz artystycznie przetworzonymi przemyśleniami, które pojawiły się podczas dwóch tygodni wspólnej pracy. Pokaz został zaprezentowany podczas święta Lata w teatrze 22 lipca 2017 roku w Górznie, wzięło w nim udział blisko dwustu widzów. Na wydarzenie zostali zaproszeni beneficjenci programu z całej Polski oraz mieszkańcy Górzna. Wspólny piknik i ognisko stały się okazją do wspomnień i podzielenia się refleksjami dotyczącymi programu Lato w teatrze.
W 2019 roku zorganizowaliśmy konkurs „Scena w namiocie cyrkowym” na autorski projekt familijnego wydarzenia artystyczno-edukacyjnego w namiocie cyrkowym. Zależało nam na pomysłach utrzymujących formułę dwudniowego święta w miejscowości: składających się ze spektaklu wykorzystującego narzędzia nowego cyrku oraz z warsztatów dla dzieci i działań w przestrzeni miejscowości. Najciekawszą propozycją okazał się projekt Teatru Pinokio w Łodzi „Piotruś Pan”. Spektakl pod tym samym tytułem został zagrany 15 razy. W ramach trasy odwiedziliśmy 9 miejscowości, ale graliśmy także na Festiwalu Wschód Kultury w Białymstoku organizowanym przez Białostocki Ośrodek Kultury, Festiwalu Łódź Czterech Kultur organizowanym przez Centrum Dialogu im. M. Edelmana w Łodzi oraz podczas urodzin Instytutu Teatralnego na pożegnanie lata.
Lecimy z całym tym cyrkiem! Wzbijamy się w powietrze, żeby zobaczyć świat z góry, oderwać się od spraw przyziemnych. Ten fantastyczny odlot zapewni nam Piotruś Pan, specjalista od dzieciństwa i zabawy. Chłopiec z magicznej krainy – Nibylandii – nie pozwoli nikomu dorosnąć. Dzięki cyrkowej konwencji, widzowie wraz z aktorami, akrobatami i muzykami przeniosą się do krainy wiecznego dzieciństwa. W Nibylandii, świecie latających wróżek i podniebnych pirackich pojedynków nie ma grawitacji, ograniczyć nas może tylko własna wyobraźnia.
Twórcy cyrkowo-muzycznego przedstawienia zastanawiają się, co w dzisiejszych czasach oznacza bycie dzieckiem i bycie dorosłym, a także badają relacje między dorosłością i dzieciństwem. Udowadniają nam, że skłonność do fantazjowania jest w każdym z nas niezależnie od wieku i że nigdy nie jest się zbyt dorosłym, by wziąć udział w fantastycznej przygodzie.
Podobnie jak w przypadku spektaklu „Pippi Pońcozszanka”, także tym razem działania warsztatowe poprzedzały spektakl i kończyły się teatralnym korowodem przez miasto do miejsca, w którym odbywał się koncert-niespodzianka! Uczestnicy warsztatów pod wodzą występujących w spektaklu artystów przeżywali przygody w Nibylandii – krainie, którą zamieszkuje nie tylko Piotruś Pan, ale też wróżki, piraci, syreny i czerwonoskórzy. Poznawali zwyczaje mieszkańców wyspy, a przy okazji uczyli się latać, chodzić po burcie niewidzialnego statku pirackiego czy konstruować magiczne instrumenty. W ten sposób przygotowywali się na spotkanie w namiocie cyrkowym. W ramach projektu powstała także publikacja dla dzieci i ich opiekunów „Z domu do Nibylandii i z powrotem” autorstwa pedagożek teatru Wiktorii Rutkowskiej i Dominiki Szulc (które wraz z Justyną Czarnotą opracowały również warsztaty do spektaklu). Broszura była wręczana rodzinom po wyjściu z namiotu cyrkowego, by mogły przy jej pomocy odtworzyć odrobinę magicznej atmosfery spektaklu w swoich domach.
tłumaczenie: Maciej Słomczyński
adaptacja: Martyna Lechman
reżyseria, teksty piosenek: Konrad Dworakowski
scenografia: Marika Wojciechowska
muzyka: Piotr Klimek
aktorzy: Natalia Wieciech, Małgorzata Krawczenko, Hanna Matusiak, Łukasz Batko, Maciej Cempura, Piotr Osak, Marcin Ryl-Krystianowski, Mateusz Bernacik, Michał Surma
cyrkowcy: Mateusz Kownacki, Marzena Lesiak-Batko, Stanisław Korotyński, Stanisław Madej
muzycy z zespołu Ładne Kwiatki: Konrad Dworakowski, Kamil Stasiak, Paweł Jabłoński
dźwięk: Tomasz Wiktorowicz
światło: Mariusz Rapała
inspicjent: Roman Chmielewski
produkcja: Maria Babicka (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego), Marta Olejniczak, Agata Zubrzycka (Teatr PINOKIO w Łodzi)
premiera: 22 czerwca 2019 roku