Ogólnopolski Dzień Pedagogiki Teatru

Aktualność 26.08.2024
Ogólnopolski Dzień Pedagogiki Teatru
6 i 7 października 2024 roku zapraszamy do świętowania Ogólnopolskiego Dnia Pedagogiki Teatru pod hasłem ,,Pedagogika teatru jako kultura współpracy”

Już po raz drugi jako Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie zapraszamy do świętowania z nami Ogólnopolskiego Dnia Pedagogiki Teatru ustanowionego na 7 października. Zależy nam na tym, by pedagożki i pedagodzy teatru mieli swoje święto, a dzięki niemu okazję do spotkania się oraz podejmowania refleksji na temat swojej pracy.

Do tegorocznego świętowania poszukiwałyśmy tematu, który będzie impulsem do odkrywania w pracy pedagogiczno-teatralnej tego, co nam potrzebne, co nas inspiruje i jest dla nas ważne, by wciąż tę dziedzinę praktykować. W efekcie, chcemy zaprosić Was do wspólnego przyjrzenia się hasłu: ,,Pedagogika teatru jako kultura współpracy”.

Wierzymy i w  zespole same doświadczamy, że pedagogika teatru może służyć pracy w grupie podczas realizowania działań projektowych z odbiorcami, jak również kształtować współpracę w codziennym funkcjonowaniu organizacji czy instytucji kultury. Początek października to czas, w którym otwieramy nowy sezon w teatrach, domach kultury i na uczelniach. To dobry moment na podsumowania i nowe otwarcia w kontekście różnorodnych współprac, które podejmujemy. Filary pedagogiki teatru praktykowane w grupach, których częścią jesteśmy, mogą być fundamentem określonej kultury współpracy. Wymienić wśród nich warto:

  • Szacunek wobec podmiotowości osób, z którymi współpracujemy.
  • Uwzględnienie różnorodności współpracowniczek i współpracowników.
  • Komunikacja pozwalająca na spotkanie odmiennych punktów widzenia i twórcze, konstruktywne ich przetwarzanie.
  • Ciało jako narzędzie do wyrażania siebie i doświadczania na własnej skórze.
  • Znalezienie czasu na zatrzymanie i poddanie własnej pracy autorefleksji - indywidualnie i w zespole.
  • Dobrostan jako dbanie o siebie i innych.

Pedagogika teatru daje przy tym konkretne narzędzia, które pozwalają na pogłębianie refleksji o sobie i otaczającym świecie, tym samym wpływając na dbanie o relacje i budowanie wspólnot oraz rozwój swój i osób, z którymi pracujemy.

Jeśli masz chęć doświadczyć i porozmawiać z innymi o tym, jakie kultury współpracy tworzymy jako pedagożki i pedagodzy teatru, to zapraszamy Cię do udziału w wydarzeniu 6 i 7 października! Złoży się ono z trzech głównych części:

  • Spotkajmy się! Przyjdź na Jazdów już w niedzielę wieczorem (6.10), by spotkać pedagożki i pedagogów teatru z całej Polski, porozmawiać, pobyć ze sobą, pośmiać się…
  • Inspirujmy się! Weź udział w jednym z trzech warsztatów prowadzonych przez specjalistów z innych niż pedagogika teatru dziedzin.
  • Wymieńmy się! Do 6 września zgłoś propozycję swojego warsztatu związanego z hasłem tegorocznego dnia: ,,Pedagogika teatru jako kultura współpracy”.

Szczegółowy program, informacje i formularz zgłoszeń poniżej.

 

Program wydarzenia

6 października 2024 (niedziela)
[Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Jazdów 1, Warszawa]

19:00-23:00 Spotkajmy się! Wieczór w Instytucie
W planie integracja prowadzona przez pracowniczki Działu Pedagogiki Teatru, wspólna kolacja i okazja do swobodnego spotkania z pedagożkami i pedagogami teatru z całej Polski

7 października 2024 (poniedziałek)
[wydarzenie odbędzie się w Warszawie, miejsce zostanie podane w późniejszym czasie]

9:30 Przywitanie uczestniczek i uczestników

10:00-13:00 Inspirujmy się!
Zapraszamy do udziału w jednym z trzech warsztatów prowadzonych przez specjalistów z innych niż pedagogika teatru dziedzin. Do wyboru:

Magdalena Przybysz (choreografka, psycholożka, edukatorka)
Koregulacja - jak możemy razem wspierać się w zespole?

Paulina Jędrzejewska (facylitatorka, superwizorka, coachka), Olga Perzyna (arteterapeutka)
Chwila zatrzymania: znajdź sens w pauzie

Maciej Ścibor (trener/coach)
Konstruktywna konfrontacja jako metoda komunikacji we współpracy

Opisy warsztatów i biogramy osób prowadzących znajdują się poniżej.

13:00 Obiad

14:00-16:30 Wymieńmy się! Warsztaty z otwartego naboru
Zapraszamy, byś współtworzyła/współtworzył Ogólnopolski Dzień Pedagogiki Teatru razem z nami. Do 6 września można zgłosić propozycję swojego warsztatu związanego z hasłem tegorocznego dnia: ,,Pedagogika teatru jako kultura współpracy”. Proponowane działanie może mieć dowolną formę. Prosimy o jak najdokładniejsze opisanie pomysłu, czasu trwania inicjatywy (może to być 30, 60, 90 lub 120 minut) oraz potrzeb związanych z przestrzenią, materiałami itp. Za prowadzenie działania przewidujemy (proporcjonalne do czasu trwania) wynagrodzenie w wysokości 120 zł netto za godzinę + 200 zł netto za wymyślenie i przygotowanie działania. Wyboru dokonają pracowniczki Działu Pedagogiki Teatru i poinformują o nim najpóźniej 18 września. Zgłoszenia warsztatów odbywają się przez formularz zgłoszeń na całe wydarzenie.

Osoby, które zarejestrują się na wydarzenie, ale nie zgłoszą swojego warsztatu otrzymają po naborze informacje o warsztatach i zostaną poproszone o wybór.

17:00-17:30 Podsumowanie wydarzenia

 

Informacje organizacyjne

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, natomiast należy zarejestrować się przez formularz zgłoszeniowy. Na zgłoszenia czekamy do 13 września 2024.
Organizator zapewnia kolację 6.10 oraz obiad i przerwy kawowe 7.10, ale nie pokrywa kosztów podróży i zakwaterowania. 

Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. Prosimy o świadome zapisywanie się na wydarzenie by nie zajmować niepotrzebnie miejsc.

Zachęcamy do obejrzenia relacji wideo z zeszłorocznego Ogólnopolskiego Dnia Pedagogiki Teatru.

 

Opisy warsztatów inspiracyjnych i biogramy osób prowadzących

Magdalena Przybysz (choreografka, psycholożka, edukatorka)
Koregulacja - jak możemy razem wspierać się w zespole?
Koregulacja odpowiada za kojący wpływ kontaktu z innymi osobami. Wiele dobrych rzeczy możemy zrobić dla siebie same i sami  (samoregulacja), jednak zbudowanie przyjaznej grupy potrafi dać ten szczególny rodzaj odporności, objęcia przeróżnych uczuć (w tym także trudnych), rozpoznawania kryzysów i przekształcania ich w dar, poczucia bezpieczeństwa, dobrego „nakręcenia” w twórczym zespole . Na warsztacie za pomocą prostych ćwiczeń somatycznych i choreograficznych, wybranych elementów inkluzywnej i empatycznej komunikacji (karty potrzeb wg M. Rosenberga), szczypty podstawowych psychologicznych definicji oraz wspólnej refleksji doświadczymy koregulacji, a następnie zastanowimy się jak można zaprosić jej więcej do naszych twórczych procesów w grupach, które prowadzimy lub współtworzymy. 

Magdalena Przybysz jest wykładowczynią i kierowniczką merytoryczną studiów podyplomowych „Komunikacja w organizacji oparta na empatii” na SWPS, była także gościnną wykładowczynią na kierunku Somatyka w tańcu i terapii na Akademii Muzycznej w Łodzi oraz na UW na Kierunku Sztuk Społecznych. Stypendystka Solo Projekt 2009 Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, beneficjentka stypendium twórczego MKiDN (2012, 2020) w dziedzinie taniec. Laureatka Stypendium Twórczego Grażyny Kulczyk z Choreografii Współczesnej (2021). Wciela choreograficzne i somatyczne strategie w edukacji i sztuce. Jej choreografie prezentowane były na Malta Festival (Przesilenie letnie, Grand reUnion ), w muzeach sztuki współczesnej w Warszawie, Łodzi, Toruniu jako część programu Scena dla Tańca IMiT (Strange Lóóp), podczas Kongresu Kultury Polskiej we Wrocławiu (Wytnij-wklej), w Cricotece w Krakowie (Dancing for the Birds, They watching Us), na Festiwalu  UNITHEA we Frankfurcie i na Tanztage w Berlinie (Mój Poland Drive), na Festival Quartier Dances w Montrealu i Dances-Cites Cracassonne  (“Absolutely Fabulous Dancers”), FestiVALT w Krakowie („Holy Names for Our Dybbuk” autorstwa Julie Weitz). Na facebookowym profilu i IG prowadzi Notes choreograficzny/ The Choreographic Notebook.

Paulina Jędrzejewska (facylitatorka, superwizorka, coachka), Olga Perzyna (arteterapeutka)
Chwila zatrzymania: znajdź sens w pauzie

Wciśnięcie pauzy w codziennym biegu projektów, działań, terminów, w miksie życia zawodowego i prywatnego pozwala wsłuchać się w siebie, zrozumieć własne potrzeby i zadbać o swój dobrostan.  Ale jak to zrobić? I dlaczego to bywa takie trudne?

Poprzez skanowanie ciała, pracę z kartami metaforycznymi, zatrzymanie w ruchu, pozyskanie wiedzy o układzie nerwowym oraz czas na indywidualną refleksję spróbujemy zatrzymać się podczas warsztatu. Oderwiemy się od codziennej rutyny oraz spojrzymy na wyzwania z nowej perspektywy. Warsztat ma na celu pogłębienie samoświadomości oraz znalezienie praktycznych sposobów na lepsze dbanie o siebie w pracy i życiu codziennym.

Paulina Jędrzejewska specjalizuje się we wspieraniu organizacji i instytucji w adaptacji do zmieniającego się otoczenia oraz rozwijaniu kultury organizacyjnej, pomagając zespołom i jednostkom przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu oraz budować odporność. Od 2010 roku pełni funkcję prezeski Fundacji Culture Shock, gdzie prowadzi również działalność rzeczniczą, publikując badania, artykuły i materiały edukacyjne dotyczące warunków pracy w organizacjach pozarządowych. W swojej pracy łączy role superwizorki, mentorki, coachki i facylitatorki, stosując różnorodne metody, Posiada licencję Mental Toughness MTQPlus. Jest także animatorką kultury i performerką, inicjującą projekty łączące zdrowie psychiczne, kulturę, edukację oraz nowe technologie. 

Olga Perzyna prowadzi warsztaty dobrostanowe w Fundacji Culture Shock. Jako arteterapeutka szczególnie ceni pracę z ciałem. W Fundacji pełni również rolę specjalistki ds. komunikacji i social mediów.

Maciej Ścibor (trener/coach)
Konstruktywna konfrontacja jako metoda komunikacji we współpracy

Komunikowanie się to złożony proces wymagający, zarówno od nadawcy, jak i odbiorcy odpowiednich kompetencji. Wyrażanie swoich potrzeb, myśli, emocji w sposób szczery, a jednocześnie nie krzywdzący drugiej osoby, to wyzwanie. Często bowiem sposób, w jaki przekazujemy treści, prowadzi do nieporozumień i przedstawienia siebie w opozycji do zamierzonej intencji. W osiągnięciu porozumienia przeszkadza najczęściej wcale nie to, że ludzie nie dostrzegają sensu i celu proponowanych rozwiązań. Problemem jest konfrontacyjny język, jakim ze sobą rozmawiają.

Jakie strategie stosujemy w obliczu trudnych sytuacji interpersonalnych?
Jak osiągać zamierzone cele bez krzywdzenia drugiej strony?
Co zrobić, gdy szaleją we mnie różne emocje?
Dlaczego sztuka porozumienia bywa tak trudna?
Konstruktywna konfrontacja. Czy to możliwe?

Poznaj skuteczne i sprawdzone narzędzia prowadzenia rozmowy, które pomogą Ci w codziennej pracy i współpracy zespołowej.

Maciej Ścibor od kilkunastu lat prowadzi swoją prywatną praktykę terapeutyczną pomagając swoim pacjentom w przezwyciężaniu różnych kryzysów i trudności emocjonalnych. Jest także aktywnym trenerem biznesu i konsultantem. Ma za sobą ponad 12000 godzin spędzonych z uczestnikami podczas szkoleń i warsztatów. Zajmuje się m.in. tematyką psychologii zdrowia i rozwoju, poprawą komunikacji i współpracy oraz wszechstronnym przywództwem. W organizacjach wprowadza i realizuje także kompleksowe programy Mental Health. Prowadzi szkolenia, wykłady, webinaria oraz warsztaty pracy z ciałem (wykorzystując swoją wiedzę z zakresu psychosomatyki oraz doświadczenie terapeutyczne.) Liderom i ich zespołom pomaga budować efektywne zespoły, rozwiązywać konflikty, usprawniać komunikację interpersonalną, wzmacniać inteligencję emocjonalną. Stawia na zrównoważony rozwój. Pracując z grupami koncentruje się na szukaniu zasobów i rozwiązań. Uczy nie tylko umiejętności. Przede wszystkim skupia się nad zmianą postaw i odnalezieniu energii życiowej, tak by w biznesie osiągać jak najlepsze rezultaty.Jest jednym z trenerów w Akademii Psychologii Przywództwa, autorskiego projektu Jacka Santorskiego realizowanego pod egidą Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej. Współpracuje także z Instytutem Psychoimmunologii Wojciecha Eichelbergera w zakresie warsztatów i sesji coachingowych.


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Lato w teatrze.