Zależy nam, aby program Lato w teatrze – oprócz tego, że umożliwia realizację kolonii/półkolonii dla dzieci i młodzieży – stwarzał okazję do rozwoju dla kadry projektów. W związku z tym co roku przygotowujemy szereg inicjatyw dla realizatorów i realizatorek.
W siedemnastej edycji Lata w teatrze beneficjenci byli zobowiązani do uczestnictwa w trzech działaniach rozwojowych: w szkoleniu majowym i październikowej ewaluacji (oba są przeznaczone dla osób koordynujących projekty), a także do udziału w spotkaniach z osobą wspierającą (dla całego zespołu projektu). Ponadto wszystkie zainteresowane osoby z zespołów projektowych mogły wziąć udział w szkoleniach online.
Przygotowane przez nas inicjatywy rozwojowe wynikają z przeprowadzonych w ubiegłych latach ewaluacji programu, więc wierzymy, że są odpowiedzią na Wasze potrzeby.
WSPÓŁPRACA Z OSOBĄ WSPIERAJĄCĄ [OBOWIĄZKOWA]
W Lecie w teatrze każdy zespół realizatorów może liczyć na indywidualne wsparcie dopasowane do jego potrzeb!
To już druga edycja, podczas której zaprosiłyśmy kadry wszystkich projektów do współpracy z wyznaczoną osobą, która dbała o ich rozwój i jakość współpracy. Osoba wspierająca ma za zadanie ułatwić członkom i członkiniom zespołu komunikację dotyczącą ich współpracy i priorytetów w projekcie.
Ramy organizacyjne współpracy z osobą wspierającą
-
Każdy zespół odbywa trzy obowiązkowe spotkania z przydzieloną osobą wspierającą.
-
Spotkania odbywają się na platformie Zoom.
-
Inicjuje je osoba wspierająca: pierwsza nawiązuje kontakt telefoniczny bądź mailowy i proponuje termin spotkania oraz przesyła link do Zooma.
-
W spotkaniach uczestniczy cały zespół (wszystkie osoby bezpośrednio zaangażowane w realizację projektu). Każda osoba powinna mieć komputer z dostępem do internetu, włączoną kamerą i mikrofonem oraz przebywać w dogodnej przestrzeni. Wymagany jest udział w całości spotkania.
-
Osoby z Waszego zespołu mogą otrzymać wynagrodzenie za udział w spotkaniach merytorycznych – pod warunkiem, że zaplanowaliście to w budżecie projektu i do ich czasu wpłynęła dotacja na Wasze konto bankowe.
-
Beneficjenci nie ponoszą kosztów współpracy z osobą wspierającą.
Przy tworzeniu tego modułu towarzyszy nam przekonanie, że warto przyglądać się swojej pracy i rozmawiać o niej, by dbać o dobrostan wszystkich osób, z którymi współpracujemy (dzieci, młodzieży, współprowadzących …) oraz o jakość realizowanych działań.
Grupę tworzą realizatorzy i realizatorki projektów we wcześniejszych edycjach oraz osoby współpracujące z programem: to trzynaścioro ludzi z bardzo różnorodnym doświadczeniem w Lecie w teatrze. Zależało nam na tym, by spotkać w tej grupie ze sobą osoby, które mają odmienne ścieżki w programie: zaczynając od latoteatralnego „stażu” (osoby, które zrealizowały jedną edycję lub więcej oraz takie, które mają za sobą kilka partnerstw w Lecie w teatrze+) przez funkcje pełnione w programie (prowadzenie zajęć, koordynacja projektów, superwizja pracy prowadzących, prowadzenie szkoleń) i specyfikę ośrodka, który reprezentowali (małe i duże miejscowości, miasta, różne typy instytucji kultury i organizacji pozarządowych), a kończąc na środowiskach, w których pracują (m.in. społeczności wiejskie, osoby z niepełnosprawnościami, osoby i grupy zagrożone wykluczeniem społecznym). Ważne były też dla nas kompetencje do udzielania wsparcia realizatorom – członkowie grupy posiadają przygotowanie trenerskie w różnych obszarach (m.in. porozumienie bez przemocy, budowanie zespołu, dbanie o dobrostan), dzięki czemu mogą prowadzić warsztaty dla zespołów projektowych i wspierać je indywidualnie.
Cele:
-
członkowie i członkinie grupy działają na rzecz beneficjentów bieżącej edycji Lata w teatrze, dzięki prowadzonym przez nim spotkaniom (opartym na facylitacji) dla całego zespołu realizującego dany projekt, dbają o to, by mógł on otrzymać adekwatne do swoich potrzeb wsparcie w dbaniu o wyznaczony przez zespół cel podczas realizacji projektu Lato w teatrze;
-
czonkowie i członkinie grupy prowadzą szkolenia i spotkania w programie, a także wspierają rozwój programu, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem w różnych obszarach realizacji projektów.
Pedagożka teatru, performerka, menedżerka kultury. Dyrektorka Ośrodka Kultury Ochoty w Warszawie oraz instruktorka w Ognisku Teatralnym Teatru Ochoty. Realizuje projekty z zakresu historii i tożsamości miejsca, teatru dokumentalnego, pedagogiki teatru i edukacji w różnorodności. Od 2017 roku związana z programem Lato w teatrze jako prowadząca, koordynatorka i trenerka.
Pedagożka, animatorka, streetworkerka, ceramiczka. Współpracowała z wieloma organizacjami społecznymi w Polsce i we Francji, w Brazylii i w Peru. Jest wyczulona na potrzeby osób wykluczonych społecznie i kulturalnie i pisząc oraz realizując projekty czerpie pomysły z rozmów z mieszkańcami. Od wielu lat współpracuje z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Górznie. Pracowała przy tworzeniu koncepcji Dom Kultury + Inicjatywy lokalne, festynu rodzinnego wJANki w Górznie, Rowerem przez gminę, Etno/Poszukiwania, EtnoSpotkania itp. Od 2013 jest związana z Latem w teatrze. Najpierw jako partner z ramienia GOK w Górznie, a potem jako autorka koncepcji oraz koordynatorka projektu. Zrealizowała cztery edycje w formule Lato w teatrze +. Wierzy, że idea pedagogiki teatru w małych społecznościach może być otwarciem na wielki świat, a jednocześnie pozwala budować relacje w bliskości i zrozumieniu.
Animator kultury, społecznik, obecnie dyrektor w Centrum Kultury i Promocji Gminy Strzyżewice z siedzibą w Piotrowicach. Koordynator i inicjator ciekawych projektów oraz programów. Od wielu lat związany z działaniami społeczno-kulturalnymi. Koordynował wiele ogólnopolskich projektów m.in. Równać szanse, lato w teatrze, Dom Kultury+ Inicjatywy lokalne, EtnoPolska. Prowadzi spójną, mocno wizerunkową działalność ośrodka kultury. Pomysłodawca spektakli ukazujących problemy współczesnego świata, do których włączał młodzież oraz cenionych twórców teatralnych, muzyków i artystów z Polski. Jest rekonstruktorem działań w obszarze muzyki tradycyjnej i ludowej w społeczności lokalnej. Z programem Lato w Teatrze związany od 2016 roku.
Trenerka, edukatorka, koordynatorka programów edukacyjnych. Na co dzień pracuje w Dziale Edukacji Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Trzykrotnie prowadziła projekt "Lato w teatrze" w Pruszkowie. Absolwentka Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie. Ukończyła Szkołę Trenerów Organizacji Pozarządowych.
Reżyserka teatralna, autorka instalacji artystycznych, pedagożka teatru, koordynatorka dostępności. Współpracuje ze Stowarzyszeniem Pedagogów Teatru oraz z Fundacją Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, gdzie realizuje projekty zaangażowane społecznie, prowadzi warsztaty wokół tematów innowacji społecznych, działań partycypacyjnych oraz pedagogiki teatru. W obszarze artystycznym interesują ją kwestie związane z kryzysem klimatycznym, inkluzją społeczną oraz nierównościami ekonomicznymi. Współpracowała m.in. z Teatro-i w Mediolanie, Teatrem Powszechnym w Warszawie, Teatrem W. Horzycy w Toruniu, Teatrem Nowym "Proxima" w Krakowie, z Bałtycką Galerią Sztuki Współczesnej w Słupsku, z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia" w Gdańsku, gdzie w 2023 roku będzie realizowała autorską wystawę. W ramach programu Lato w Teatrze była częścią zespołu prowadzącego warsztaty teatralne (w Teatrze Węgajty oraz w Gminnym Ośrodku Kultury w Krzywem). W 2022 prowadziła warsztaty ewaluacyjne dla beneficjentów programu.
Pedagożka teatru, edukatorka, kuratorka programów na styku edukacji i sztuk performatywnych, liderka dostępności, autorka i lektorka audiodeskrypcji. Obecnie pracuje w Nowohuckim Laboratorium Dziedzictwa w Ośrodku Kultury im. C. K. Norwida. Prowadzi warsztaty twórcze i szkolenia dla instytucji kultury. Jako pomysłodawczyni i koordynatorka zrealizowała 10 projektów w ramach programu Lato w teatrze (oraz 2 wizyty studyjne dla osób zainteresowanych bliższym poznaniem idei programu). Lato kręciła w małych wioskach i w dużej krakowskiej instytucji, jaką jest Cricoteka.
Pedagożka teatru, polonistka, instruktorka teatralna i animatorka kultury. Od wielu lat pracuje teatralnie z grupami – obecnie m. in. w Teatrze Polskim w Warszawie, gdzie prowadzi również warsztaty do spektakli. Pisze autorskie scenariusze. Projektuje przestrzenie na dialog, twórcze spotkania, refleksję o sobie i świecie. Właścicielka firmy Radość Teatru oferującej warsztaty (teatralne, integracyjne, kreatywne pisanie) dla firm, zespołów szkolnych i trenerów (współpraca m.in. z Destination Imagination). Jest zafascynowana procesem tworzenia sztuki na bazie doświadczeń uczestników (zrealizowała w ten sposób wiele spektakli z młodzieżą). Wierzy, że każdy może być twórcą.
Współrealizatorka i instruktorka teatralna Lata w teatrze w 2022 r. organizowanego przez Odskocznia Studio z ramienia Fundacji Pracownia Inspiracji Społecznych, Teatr Polski w Warszawie i Fundację Ocalenie.
Pedagożka teatru, tutorka, coachka, trenerka i performerka, prezeska Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Od wielu lat wspiera w rozwoju instytucje kultury, organizacje pozarządowe, aktywistów i artystki. Prowadzi warsztaty, procesy twórcze i sesje indywidualne. Zna się na przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu, produkowaniu spektakli, tworzeniu i realizowaniu projektów społeczno-artystycznych. W swoich działaniach łączy edukację ze sztuką, podczas warsztatów, szkoleń i spotkań indywidualnych korzysta z różnorodnych narzędzi m.in: pracy z ciałem, impro, NVC, kreatywnego pisania. Wierzy, że wszyscy możemy pracować mniej. Z programem Lato w Teatrze związana jako osoba wspierająca beneficjentów i beneficjentki.
Pedagożka, edukatorka artystyczna, animatorka, pedagożka teatru, członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, trenerka FamilyLab, praktyczka i instruktorka programu "Uważność w edukacji", artystka plastyczka.
Na codzień prowadzi również własną pracownię oraz współprowadzi Wolną Szkołę Razem, gdzie prowadzi pracownię, wspiera dzieci edukacyjnie i pracuje z rodzicami. Ideami, którymi kieruje się w pracy są koncepcja Jespera Juula, self-reg oraz NVC.
Prowadzi warsztaty z zakresu technik plastycznych wspierających postawę twórczą, warsztaty ceramiczne, treningi kreatywności i uważności, seminaria i spotkania rozwojowe dla edukatorek, edukatorów i rodziców (głównymi tematami, które ją interesują są komunikacja, dbanie o poczucie własnej wartości i dobrostan). Angażuje się w projekty z zakresu community art, pedagogiki teatru i animacji kultury.
Z programem Lato w teatrze związana zarówno jako prowadząca letnie programy dla dzieci oraz wsparcie pedagogiczne, jak i prowadząca warsztaty dla beneficjentów programu, autorka broszury dla rodziców oraz scenariuszy dla aktorów spektakli objazdowych.
Pedagog teatru, animator kultury, muzyk, performer. Pracuje w dziale edukacji Teatru Ochoty im. Haliny i Jana Machulskich. Członek Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Prowadzi warsztaty teatralne, muzyczne i performatywne dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Realizuje projekty i spektakle teatralne w teatrach i instytucjach kultury. Prowadzi warsztaty i szkolenia z zakresu pedagogiki teatru dla nauczycieli, edukatorów i instruktorów teatralnych. Komponuje muzykę w spektaklach dla dzieci i dorosłych. Asystuje w procesach realizacyjnych spektakli jako pedagog teatru. Z Latem w Teatrze dojrzewał i nabierał doświadczeń od początku istnienia programu, głównie jako prowadzący warsztaty.
Animatorka kultury, pedagożka teatru, koordynatorka projektów kulturalnych i artystycznych, menadżerka i producentka, kulturoznawczyni. Wieloletnia członkini Stowarzyszenia Pedagogów i Pedagożek Teatru. Zajmuje się wzmacnianiem osób pracujących w obszarze edukacji kulturalnej i animacji kultury. Zarządza programami kulturalnymi, projektuje i prowadzi warsztaty rozwojowe i twórcze, wspiera społeczności lokalne oraz liderki i liderów w ich rozwoju. Współpracuje z instytucjami kultury oraz organizacjami pozarządowymi. Od 2021 roku pracuje w Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie na stanowisku Koordynatorki ds. programów i projektów strategicznych.
Kilkukrotnie realizowała projekty Lwt i Lwt+ w Teatrze Węgajty.
Od 15 lat we Wrocławskim Teatrze Lalek zajmuje się wieloma rzeczami: pisaniem, redagowaniem tekstów, prawami autorskimi, archiwum artystycznym, a od 2018 roku także pedagogiką teatru – na wszystkich poziomach: od koordynacji projektów przez pisanie wniosków grantowych po prowadzenie warsztatów i produkcję. Pracuje z różnymi grupami wiekowymi: dziećmi w wieku szkolnym, młodzieżą, dorosłymi i seniorami. Od 2016 r. współprowadzi stałą grupę młodzieżową ROBIMY, działającą przy WTL. Pracuje z osobami z różnych środowisk. Poza pedagogiką teatru interesują ją dostępność, teatr społeczny oraz improwizacja teatralna, którą od kilku lat praktykuje.
Lato w teatrze realizowała cztery razy (w 2015, 2018, 2019 i 2021), przede wszystkim jako współautorka koncepcji i wniosku oraz prowadząca warsztaty (raz koordynatorka).
Facylitatorka i trenerka, edukatorka praw obywatelskich, pedagożka teatru, asystentka emocjonalna (praca w obszarze interwencji kryzysowej). Edukuje i wspiera przede wszystkim w dwóch obszarach: z zakresu profilaktyki wypalenia zawodowego i krytycznego nurtu zarządzania (sobą) w branży kultury oraz wzmacniania sprawczości osób doświadczających wykluczenia i nierównowagi sił społecznych (dzieci, młodzież, dorośli, osoby uczniowskie i studenckie, mieszkanki i mieszkańcy DPS-ów, osoby w kryzysie ubóstwa i bezdomności, osoby z doświadczeniem migracji, uchodźstwa, osoby w kryzysie tożsamości). W pracy łączy narzędzia trenerskie z metodami arteterapeutycznymi i refleksją filozoficzną dostosowaną do potrzeb i kompetencji językowych osób uczestniczących w spotkaniach. Dotychczas współpracowała z osobami, z których najmłodsza miała 2,5 roku, a najstarszy – 96 lat.
Z Latem w teatrze związała się ponad dekadę temu. Inicjowała Lato i na wsi, i w mieście, a w czasie, kiedy nie współtworzyła Lata, wspierała jego beneficjentki i beneficjentów w miejscowościach o rozmaitym metrażu.