Wsparcie dla zespołów
Zapraszamy beneficjentów konkursu grantowego do nowej formuły wsparcia dla zespołów prowadzących projekty. Powstała ona z chęci odpowiedzi na zróżnicowane potrzeby realizatorów zgłaszane w sprawozdaniach i podczas realizacji projektów w ubiegłych latach. W szesnastej edycji Lata w teatrze kadra każdego projektu będzie miała możliwość pracy z jedną osób z grupy Wespieraczy_ek – jej zadaniem będzie diagnoza potrzeb rozwojowych zespołu i zaproponowanie adekwatnych do nich działań. Beneficjenci poznają Wspieraczy i Wspieraczki podczas majowego szkolenia – będzie to okazja do szczegółowego wprowadzenia w założenia tej formuły. Mamy nadzieję, że praca z nimii pozwoli zespołom projektowym otrzymać wsparcie dopasowane do ich doświadczeń, sytuacji i kontekstu, w którym działają.
-
Poznasz grupę Wspieraczy i Wspieraczek podczas majowego szkolenia dla beneficjentów. Dowiesz się wtedy, która z osób będzie współpracować z Twoim ośrodkiem i poznasz szczegóły korzystania z jej wsparcia.
-
Przed rozpoczęciem turnusu zespół projektowy spotka się w ustalonym terminie ze Wspieraczem/Wspieraczką, by szczegółowo omówić potrzeby i wyzwania związane z realizacją projektu oraz zdecydują o dalszym przebiegu współpracy (pierwsze spotkanie z osobą wspierającą jest obowiązkowe, ale udział w kolejnych to dobrowolna decyzja każdego zespołu).
-
Twój ośrodek ma do wykorzystania limit sześciu godzin współpracy ze Wspieraczem/Wspieraczką. Na dalszych etapach będzie ona przebiegała zgodnie z ustalonym wcześniej planem. Osoba wspierająca może też zaproponować Wam pracę warsztatową z inną osobą z grupy Wspieraczy i Wspieraczek – jeśli okaże się, że Wasze potrzeby wiążą się z jej zakresem kompetencji trenerskich. Beneficjenci nie ponoszą kosztów pracy ze Wspieraczami i Wspieraczkami.
-
Na koniec zapytamy wszystkie ośrodki realizujące turnusy o wrażenia i wnioski z korzystania z nowej formuły wsparcia – pomoże to nam zdecydować o jej dalszych losach.
Grupę tworzą realizatorzy i realizatorki projektów we wcześniejszych edycjach oraz osoby współpracujące z programem: to dwanaścioro ludzi z bardzo różnorodnym doświadczeniem w Lecie w teatrze. Zależało nam na tym, by spotkać w niej ze sobą osoby, które mają odmienne ścieżki w programie: zaczynając od latoteatralnego „stażu” (osoby, które zrealizowały jedną edycję lub więcej oraz takie, które mają za sobą kilka partnerstw w Lecie w teatrze+) przez funkcje pełnione w programie (prowadzenie zajęć, koordynacja projektów, superwizja pracy prowadzących, prowadzenie szkoleń) i specyfikę ośrodka, który reprezentowali (małe i duże miejscowości, miasta, różne typy instytucji kultury i organizacji pozarządowych), a kończąc na środowiskach, w których pracują (m.in. społeczności wiejskie, osoby z niepełnosprawnościami, mieszkańcy zakładów poprawczych). Ważne były też dla nas kompetencje do udzielania wsparcia realizatorom – członkowie grupy posiadają przygotowanie trenerskie w różnych obszarach (m.in. porozumienie bez przemocy, budowanie zespołu, dbanie o dobrostan), dzięki czemu mogą prowadzić warsztaty dla zespołów projektowych i wspierać je indywidualnie.
Cele:
-
grupa działa na rzecz beneficjentów bieżącej edycji Lata w teatrze – dba o to, by każdy zespół projektowy mógł otrzymać adekwatne do swoich potrzeb wsparcie;
-
grupa wspiera rozwoju programu, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem w różnych obszarach realizacji projektów.

Pedagożka teatru, performerka, menedżerka kultury. Dyrektorka Ośrodka Kultury Ochoty w Warszawie oraz instruktorka w Ognisku Teatralnym Teatru Ochoty. Realizuje projekty z zakresu historii i tożsamości miejsca, teatru dokumentalnego, pedagogiki teatru i edukacji w różnorodności. Od 2017 roku związana z programem Lato w teatrze jako prowadząca, koordynatorka i trenerka.

Pedagożka, animatorka, streetworkerka, ceramiczka. Współpracowała z wieloma organizacjami społecznymi w Polsce i we Francji, w Brazylii i w Peru. Jest wyczulona na potrzeby osób wykluczonych społecznie i kulturalnie i pisząc oraz realizując projekty czerpie pomysły z rozmów z mieszkańcami. Od wielu lat współpracuje z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Górznie. Pracowała przy tworzeniu koncepcji Dom Kultury + Inicjatywy lokalne, festynu rodzinnego wJANki w Górznie, Rowerem przez gminę, Etno/Poszukiwania, EtnoSpotkania itp. Od 2013 jest związana z Latem w teatrze. Najpierw jako partner z ramienia GOK w Górznie, a potem jako autorka koncepcji oraz koordynatorka projektu. Zrealizowała cztery edycje w formule Lato w teatrze +. Wierzy, że idea pedagogiki teatru w małych społecznościach może być otwarciem na wielki świat, a jednocześnie pozwala budować relacje w bliskości i zrozumieniu.

Animator kultury, społecznik, obecnie dyrektor w Centrum Kultury i Promocji Gminy Strzyżewice z siedzibą w Piotrowicach. Koordynator i inicjator ciekawych projektów oraz programów. Od wielu lat związany z działaniami społeczno-kulturalnymi. Koordynował wiele ogólnopolskich projektów m.in. Równać szanse, lato w teatrze, Dom Kultury+ Inicjatywy lokalne, EtnoPolska. Prowadzi spójną, mocno wizerunkową działalność ośrodka kultury. Pomysłodawca spektakli ukazujących problemy współczesnego świata, do których włączał młodzież oraz cenionych twórców teatralnych, muzyków i artystów z Polski. Jest rekonstruktorem działań w obszarze muzyki tradycyjnej i ludowej w społeczności lokalnej. Z programem Lato w Teatrze związany od 2016 roku.

Trenerka, edukatorka, koordynatorka programów edukacyjnych. Na co dzień pracuje w Dziale Edukacji Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Trzykrotnie prowadziła projekt "Lato w teatrze" w Pruszkowie. Absolwentka Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie. Ukończyła Szkołę Trenerów Organizacji Pozarządowych.

Artystka społeczna i edukatorka. Zajmuje się przede wszystkim teatrem, lecz również animacją i badaniem kultury. Wiceprezeska Stowarzyszenia Kolektyw Kobietostan i prezeska Fundacji Teatr Realistyczny. Inicjatorka i koordynatorka wielu projektów kulturalno-społecznych, w tym Centrum Sztuki Osadzonych i kursu dla artystów teatru „Teatr – sztuka społeczna”. Stypendystka Prezydenta Miasta Wrocław w dziedzinie teatr. Współzałożycielka i członkini grupy artystycznej Kolektyw Polka oraz zespołu muzycznego Tarapaty. Kilkukrotnie współtworzyła projekty Lata w teatrze, przede wszystkim w środowiskach zagrożonych wykluczeniem, bo wierzy, że teatr może działać na rzecz inkluzji społecznej.

Polonistka, dziennikarka oraz nauczycielka j. polskiego i historii. Pracuje w Bibliotece - Centrum Kultury i Promocji Gminy Lubiewo od 2017 roku na stanowisku Młodszego Bibliotekarza w Filii Biblioteki w Bysławiu, natomiast od 2018 roku jako specjalistka do spraw promocji tej instytucji. W 2017 r. zainicjowała powstanie grupy teatralnej, którą nadal prowadzi i rozwija w duchu pedagogiki teatru, inspirując młodych ludzi do twórczych działań. W latach 2020/2021 uczestniczka programu Partnerki Teatroteki Szkolnej organizowanego przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie. W latach 2019 -2022 koordynowała projekty w ramach programu lato w teatrze (3 w module lwt oraz 1 w module lwt+), realizowane przez instytucję kultury, w której pracuje.

Reżyserka teatralna, autorka instalacji artystycznych, pedagożka teatru, koordynatorka dostępności. Współpracuje ze Stowarzyszeniem Pedagogów Teatru oraz z Fundacją Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, gdzie realizuje projekty zaangażowane społecznie, prowadzi warsztaty wokół tematów innowacji społecznych, działań partycypacyjnych oraz pedagogiki teatru. W obszarze artystycznym interesują ją kwestie związane z kryzysem klimatycznym, inkluzją społeczną oraz nierównościami ekonomicznymi. Współpracowała m.in. z Teatro-i w Mediolanie, Teatrem Powszechnym w Warszawie, Teatrem W. Horzycy w Toruniu, Teatrem Nowym "Proxima" w Krakowie, z Bałtycką Galerią Sztuki Współczesnej w Słupsku, z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia" w Gdańsku, gdzie w 2023 roku będzie realizowała autorską wystawę. W ramach programu Lato w Teatrze była częścią zespołu prowadzącego warsztaty teatralne (w Teatrze Węgajty oraz w Gminnym Ośrodku Kultury w Krzywem). W 2022 prowadziła warsztaty ewaluacyjne dla beneficjentów programu.

Pedagożka teatru, edukatorka, kuratorka programów na styku edukacji i sztuk performatywnych, liderka dostępności, autorka i lektorka audiodeskrypcji. Obecnie pracuje w Nowohuckim Laboratorium Dziedzictwa w Ośrodku Kultury im. C. K. Norwida. Prowadzi warsztaty twórcze i szkolenia dla instytucji kultury. Jako pomysłodawczyni i koordynatorka zrealizowała 10 projektów w ramach programu Lato w teatrze (oraz 2 wizyty studyjne dla osób zainteresowanych bliższym poznaniem idei programu). Lato kręciła w małych wioskach i w dużej krakowskiej instytucji, jaką jest Cricoteka.

Pedagożka teatru, nauczycielka języka polskiego, instruktorka teatralna i animatorka kultury. Od wielu lat pracuje teatralnie z grupami – obecnie m. in. w Teatrze Polskim, na Uniwersytecie Trzeciego Wieku z seniorami i online z dziećmi z domem dziecka. W przeszłości m.in. w Klubie Filary, Białołęckim Ośrodku Kultury, Broadway Musical School, Teatrze Oratorium. Właścicielka Radość Teatru i współtwórczyni GOja.Art – firm oferujących warsztaty teatralne i warsztaty twórczego pisania dla zespołów szkolnych i zakładów pracy. Współrealizatorka i instruktorka teatralna Lata w Teatrze w 2022 r. organizowanego przez Odskocznia Studio z ramienia Fundacji Pracownia Inspiracji Społecznych, Teatr Polski w Warszawie i Fundację Ocalenie. Współpracuje z Instytutem Teatralnym (m. in. warsztaty podczas święta Lata w Teatrze, tekst na 15-lecie programu). Pisze autorskie scenariusze, tworzy spektakle, występuje na scenie. Jest zafascynowana procesem tworzenia sztuki na bazie doświadczeń uczestników. Wierzy, że każdy może być twórcą.

Pedagożka teatru, tutorka, coachka, trenerka i performerka, prezeska Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Od wielu lat wspiera w rozwoju instytucje kultury, organizacje pozarządowe, aktywistów i artystki. Prowadzi warsztaty, procesy twórcze i sesje indywidualne. Zna się na przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu, produkowaniu spektakli, tworzeniu i realizowaniu projektów społeczno-artystycznych. W swoich działaniach łączy edukację ze sztuką, podczas warsztatów, szkoleń i spotkań indywidualnych korzysta z różnorodnych narzędzi m.in: pracy z ciałem, impro, NVC, kreatywnego pisania. Wierzy, że wszyscy możemy pracować mniej. Z programem Lato w Teatrze związana jako osoba wspierająca beneficjentów i beneficjentki.

Pedagożka, edukatorka artystyczna, animatorka, pedagożka teatru, członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, trenerka FamilyLab, praktyczka i instruktorka programu "Uważność w edukacji", artystka plastyczka.
Na codzień prowadzi również własną pracownię oraz współprowadzi Wolną Szkołę Razem, gdzie prowadzi pracownię, wspiera dzieci edukacyjnie i pracuje z rodzicami. Ideami, którymi kieruje się w pracy są koncepcja Jespera Juula, self-reg oraz NVC.
Prowadzi warsztaty z zakresu technik plastycznych wspierających postawę twórczą, warsztaty ceramiczne, treningi kreatywności i uważności, seminaria i spotkania rozwojowe dla edukatorek, edukatorów i rodziców (głównymi tematami, które ją interesują są komunikacja, dbanie o poczucie własnej wartości i dobrostan). Angażuje się w projekty z zakresu community art, pedagogiki teatru i animacji kultury.
Z programem Lato w teatrze związana zarówno jako prowadząca letnie programy dla dzieci oraz wsparcie pedagogiczne, jak i prowadząca warsztaty dla beneficjentów programu, autorka broszury dla rodziców oraz scenariuszy dla aktorów spektakli objazdowych.

Pedagog teatru, animator kultury, muzyk, performer. Pracuje w dziale edukacji Teatru Ochoty im. Haliny i Jana Machulskich. Członek Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Prowadzi warsztaty teatralne, muzyczne i performatywne dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Realizuje projekty i spektakle teatralne w teatrach i instytucjach kultury. Prowadzi warsztaty i szkolenia z zakresu pedagogiki teatru dla nauczycieli, edukatorów i instruktorów teatralnych. Komponuje muzykę w spektaklach dla dzieci i dorosłych. Asystuje w procesach realizacyjnych spektakli jako pedagog teatru. Z Latem w Teatrze dojrzewał i nabierał doświadczeń od początku istnienia programu, głównie jako prowadzący warsztaty.