Po swojemu
Projekt zakłada wzmocnienie w dzieciach poczucia sprawczości i wiary we własne możliwości przez udział w twórczych warsztatach teatralnych, muzycznych, plastycznych i sensorycznych. Głównym celem jest stworzenie przez nie „państwa” – przestrzeni, w której najmłodsi sami decydują o wartościach, zasadach i kierunku zmian. Wyjdziemy od pytań: „co chcielibyście zmienić w świecie dorosłych?”, „jak wyglądałby świat stworzony przez dzieci?”, by wesprzeć osoby uczestniczące w budowaniu wspólnoty. Inspiracją do poszukiwań będzie kultura rdzennych plemion Ameryki. Ważne dla nas będą wartości takie jak wspólnota, szacunek, indywidualność, odwaga oraz związek z naturą. Zależy nam na integracji dzieci z różnym stopniem sprawności oraz na stworzeniu przestrzeni otwartości i współpracy. Praca w duchu kreatywności, improwizacji i swobodnej ekspresji sprawi, że dzieci będą głównymi twórcami. Osoby prowadzące będą je wspierać bez narzucania rozwiązań.
Jako ośrodek realizujący trzeci moduł Lata w teatrze przygotowujemy też dodatkowe działania.
W ramach przygotowań do pracy z grupą integracyjną zorganizujemy warsztaty podnoszące kompetencje kadry. Ich celem będzie pogłębienie wiedzy i rozwój narzędzi wspierających pracę z dziećmi z niepełnosprawnościami – intelektualną i wzroku. Poruszymy temat przełamywania stereotypów, integracji oraz dostosowywania metod do różnych potrzeb. W warsztatach wezmą udział wszystkie osoby zaangażowane w realizację projektu. Spotkania będą nastawione na praktykę, z naciskiem na współpracę i wymianę doświadczeń. Poprowadzą je: Patrycja Bartoszak-Kossakowska – teatroterapeutka i pedagożka specjalna (praca z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną) oraz Iga Eckert – muzyczka i nauczycielka, która zaprezentuje sposoby pracy z grupą integracyjną z wykorzystaniem muzyki i ekspresji dźwiękowej. Wsparcie zapewni także Edyta Nieduziak – doświadczona pedagożka specjalna i arteterapeutka.