Warsztaty odbywają się online za pośrednictwem platformy Zoom. Udział w nich jest bezpłatny i nieobowiązkowy. Aby w nich uczestniczyć należy wypełnić formularz: LINK do zapisów: https://forms.gle/US9HV3Y4NGrLG34j8
Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego decyduje kolejność zgłoszeń. W przypadku dużego zainteresowania udział w warsztatach będzie mogła wziąć jedna osoba reprezentująca daną instytucję/organizację. Jedna osoba może zapisać się na kilka różnych spotkań. Na zgłoszenia czekamy do 24 maja. Potwierdzenie udziału oraz link do Zooma, przyślemy 28 maja na adres mailowy podany w zgłoszeniu.
Wyjątek stanowią warsztaty, które odbywają się 10 maja, na nie należy się zapisać do 9 maja. W tych warsztatach mogą wziąć udział wszystkie zapisane osoby, nie ma limitu miejsc.
Terminy i opisy warsztatów:
Kuratorium i organizacja projektu
Termin: 10 maja w godzinach 9-12 (zapisy do 9 maja)
Prowadzenie: Alicja Brudło, Joanna Krukowska-Gulik
Co jest niezbędne do tego, by dwutygodniowe Lato w teatrze było wspaniałym doświadczeniem zarówno dla uczestników, jak i zespołu prowadzącego? Dobre przygotowanie, które rozpoczyna się wraz z momentem ogłoszenia wyników konkursu grantowego! Podczas spotkania przekażemy niezbędną wiedzę dotyczącą zgłoszenia półkolonii/kolonii do kuratorium oświaty oraz przejdziemy przez wszystkie kroki realizacji projektu: od otrzymania grantu po przekazanie sprawozdania organizatorkom konkursu. Osoby uczestniczące zostaną wyposażone w walizkę z podstawową wiedzą i narzędziami, ale również będą miały możliwość przyjrzeć się własnemu projektowi i jego specyfice.
Empatyczna komunikacja
Termin: 3 czerwca w godzinach 17-20
Prowadzenie: Weronika Idzikowska i Wiktoria Rutkowska
Empatię odmieniamy przez wszystkie przypadki i już niemal wszędzie informujemy, że jest podstawą dla naszej wspólnej pracy i komunikacji. Ale co to w praktyce dla nas oznacza? Jakie konkretne działania za tym idą? I co wynika z bycia empatycznymi w pracy, którą wykonujemy? W trakcie warsztatu (opierając się m.in. na filozofii i praktykach inspirowanych Porozumieniem bez przemocy i pedagogiką Jespera Juula oraz na psychologii stosunków międzyludzkich Erica Berne’a) poszukamy sposobów na to jak: wyrażać własne potrzeby w sposób zapraszający do kontaktu, towarzyszyć sobie i drugiej osobie, pielęgnować relacje, w których dzieci i dorośli będą czuć się widziani, akceptowani i bezpieczni? Zastanowimy się też nad tym, jak zachować empatię w sytuacjach trudnych, kryzysowych, konfliktujących – tych, w których potrzebujemy zaznaczyć własne granice, zarówno w stosunku do dzieci, jak i do dorosłych, z którymi współpracujemy.
Jak pracować i integrować w nurcie pedagogiki teatru?
Termin: 4 czerwca w godzinach 15-18
Prowadzenie: Karolina Jastrzębska-Mitzner i Joanna Pietraszek
Do udziału w warsztacie zapraszamy osoby, które chcą w sposób praktyczny poznać lub przypomnieć sobie metody pracy z grupą. Podczas spotkania zaprosimy Was do wspólnego eksplorowania gier integracyjnych, zabaw animacyjnych i ćwiczeń teatralnych. Zastanowimy się, jak dobrać gry i zabawy do różnych grup wiekowych, potrzeb i celów. Stworzymy wspólnie przestrzeń wymiany pomysłów i czerpania inspiracji. Efektem warsztatów będzie mininarzędziownik do pracy z grupą, który przyda się w czasie latoteatralnej przygody!
Zróbmy sobie pokaz – sprawdzone pomysły i inspiracje
Termin: 5 czerwca w godzinach 12-15
Prowadzenie: Karolina Pluta i Sebastian Świąder
Jak w prosty i ekscytujący sposób prowadzić z grupą działania teatralne? Jak zbudować pokaz finałowy wykorzystując zainteresowania i potrzeby osób uczestniczących w projekcie? Podczas warsztatu odpowiemy na te pytania! Podzielimy się sprawdzonymi metodami, które pozwalają na stworzenie tekstów, obrazów i scen, które można wykorzystać w pokazie, performansie lub spektaklu. Nasze działanie będzie oparte na filozofii DIY (zrób to sam) i zapewni okazję do wymiany doświadczeń w grupie.
Projektowanie warsztatów w oparciu o potrzeby osób uczestniczących
Termin: 5 czerwca w godzinach 16-19
prowadzenie: Agnieszka Drelich-Magdziak i Barbara Pasterak
W grupach warsztatowych pojawiają się osoby z bardzo zróżnicowanymi potrzebami. Jak projektować działania tak, żeby uwzględniały tę różnorodność? Podczas spotkania podejmiemy temat wspólnego działania w grupach, w których spotykają się osoby o odmiennych możliwościach, kompetencjach, wrażliwościach, ale też z różną sensoryką, motoryką. Jakiego przygotowania wymaga taka praca od osoby prowadzącej? Uwzględnimy takie aspekty, jak: przygotowanie przestrzeni, materiały do działań, scenariusz, język, ale też diagnoza potrzeb.
Dobrostan w projekcie: dbanie o energię zespołu i swoje potrzeby
Termin: 6 czerwca w godzinach 16-19
Prowadzenie: Paulina Andruczyk i Karolina Pluta
Dobrostan możemy rozpatrywać na kilku płaszczyznach: fizycznej, psychicznej i społecznej. Dotyczy on zarówno kondycji ciała, radzenia sobie z regulacją emocji, jak i poczucia bezpieczeństwa i przynależności. Podczas warsztatów zastanowimy się nad tym, jak budować drogę do własnego i zespołowego dobrostanu. Jak dbać o wzmacnianie swoich zasobów, aby wystarczyło ich na wyzwania, jakie przed nami stoją? Jak myśleć o dobrostanie w kontekście pracy zespołowej, dbać o granice i szukać komfortu w codziennej pracy? Podczas spotkania znajdziemy czas na chwilę teorii i na wymianę w grupie doświadczeń oraz praktycznych wskazówek dotyczących wzmacniania dobrostanu w pracy twórczej i pedagogicznej.
Tworzenie kontraktu z dziećmi i z młodzieżą
Termin: 10 czerwca w godzinach 17-20
Prowadzenie: Weronika Idzikowska i Pamela Leończyk
Kontrakt to jedno z narzędzi, które wspiera nas w pracy grupowej. Pomaga nam usłyszeć potrzeby, oczekiwania, wyobrażenia na temat wspólnej pracy oraz poznać lęki i niepokoje każdej osoby zaangażowanej w działania. Przede wszystkim jednak umożliwia wspólne ustalenie konkretnych standardów i sposobów naszej pracy w oparciu o to, co jest ważne dla wszystkich zaangażowanych osób. W tym sensie jest więc znakomitą trampoliną do budowania relacji między uczestniczkami i uczestnikami naszych inicjatyw. Pokażemy, jak wypracować kontrakt z dziećmi w różnym wieku, mającymi rozmaite potrzeby i doświadczenia, a także różną świadomość tego, co może być dla nich istotne we współpracy. Podczas warsztatu porozmawiamy o tym, dlaczego warto tworzyć kontrakty i co mogą one obejmować, przyjrzymy się, jakie formy może mieć kontrakt oraz jak jego treść i forma może ewoluować w toku współpracy. Zastanowimy się ponadto, w jaki sposób odwoływać się do wypracowanego kontraktu w trakcie wspólnej pracy i co robić, kiedy ustalone warunki nie są respektowane.
Sojusznicy projektu – współpraca z rodzicami i społecznością lokalną
Termin: 11 czerwca w godzinach 16-19
Prowadzenie: Agnieszka Drelich-Magdziak i Tomasz Hanaj
Dlaczego potrzebujemy sojuszników w Lecie w teatrze i kto nas może wesprzeć? Pozwala to stworzyć projekt, który odzwierciedla lokalne wartości, historie i aspiracje oraz zostaje na dłużej w lokalnej społeczności. Podczas warsztatów podzielimy się dobrymi praktykami oraz poszukamy nowych pomysłów na planowanie współpracy. Skupimy się na budowaniu relacji między zespołem projektowym i społecznością oraz pomiędzy uczestnikami i społecznością. Zapraszamy wszystkich, którzy chcą wziąć udział w niezapomnianej podróży, łączącej sztukę z duchem miejsca i lokalną społecznością.