Jerzy Welter
Miejsce zamieszkania: Wrocław
Chcę realizować Lwt w: cała Polska
Role, które mogę pełnić w projekcie: osoba prowadząca warsztaty
Bliskie mi obszary: teatr ogólnie
SZTUKA DIALOGU - Dialog jest podstawą istnienia i działania aktora – nie tylko dialog zapisany przez autora tekstu dramatycznego. Słowa wypowiadane przez aktorów na scenie są najbardziej zauważalną i najbardziej zewnętrzną sferą scenicznego dialogowania. Niewiele jednak znaczą, jeśli aktorzy nie potrafią odnaleźć innych dróg wzajemnego kontaktu. Sztuka dialogu to warsztat niewerbalnych technik porozumienia, to próba odnalezienia najprostszych i najgłębszych sposobów rozmawiania – poprzez proste gesty i brzmienia ludzkiego ciała, a także przez dotyk. Praca ta zmierza do przebicia się przez warstwę standartowych zachowań wytworzonych przez rutynę życia codziennego. Wzmacnia świadomość własnego działania, obserwację działającego partnera i reagowanie na wzajemne impulsy. Pierwszym krokiem do dialogu z drugim człowiekiem jest zrozumienie i pełne uświadomienie sobie działania własnego ciała i głosu, zależności głosu i oddechu od ruchu ciała, umiejętność prowadzenia dialogu między własnym działaniem a dźwiękiem – śpiewem lub mówieniem. W drugim kroku poszukujemy kontaktu z innymi uczestnikami, wzajemnego reagowania na siebie, czerpania inspiracji do działania z działania drugiego człowieka. Trzeci krok to poszukiwanie własnego, incydentalnego języka gestów i dźwięków organizującego działanie grupy aktorów, to także poszukiwanie dyscypliny w improwizacji i nakładanie ramy porządkującej fantazję improwizacji, poszukiwanie drogi do zapamiętywania i powtarzania tego, co wyimprowizowane. Zajęcia obejmują trening fizyczny, ćwiczenia świadomości ciała, trening głosowy, improwizacje ruchowe i głosowe, improwizacje z tekstem. Przeznaczone są zarówno dla osób zajmujących się aktorstwem, jak i tych, które chcą jedynie pełniej funkcjonować w swoim życiu codziennym.
Realizowałem dwa projekty w Lecie w teatrze - około 10 lat temu. Ale przez wiele lat przeprowadziłem warsztaty aktorskie dla grup stałych lub z naboru w wielu miescach Polski. Były to warsztaty od 3 dni do dwóch tygodni; kończone pokazem dla widzów lub bez pokazu.
Ukończyłem teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 1991-93 uczestniczyłem w kursie instruktorów teatralnych w Ośrodku Praktyk Teatralnych Gardzienice. Brałem udział w kilkudziesięciu warsztatach teatralnych prowadzonych przez światowej klasy instruktorów – m. in. Zygmunta Molika, Torgeira Wethala oraz Tage Larsena (Odin Teatret), Jacka Ostaszewskiego , Włodzimierza Kuczyńskiego (Teatr Kurbasa we Lwowie), Jewgena Jefremowa (Drewo, Ukraina), Daisuke Yoshimoto oraz Atsushi Takenouchi (butoh), . Od 1990 roku prowadzę teatr Studio Czyczkowy. Od trzydziestu lat prowadzę warsztaty aktorskie i głosowe - okazjonalne i stałe. Prowadziłem zajęcia z młodzieżą, dziećmi, seniorami. Reżyserowałem kikadziesiąt spektakli.
Zajęcia otwierają na widzenie i rozumienie drugiego człowieka, zbieranie z niego inspiracji do działania w czasie spontanicznej improwizacji. Pozwalają oddalić się uczestnikom od aktorstwa pokazowego/gwiazdorskiego; pozwalają postawić własny pomysł/plan w drugiej linii, a w pierwszym odruchu reagować na faktyczne zachowanie partnera w działaniu, a nie skupiać się na realizacji nauczonego scenariusza. Ponadto mogę też pokazać ciekawe techniki głosowe i oddechowe, pracę z rezonatorami.
To zawsze jest fascynująca przygoda - praca z nową, nieznaną grupą - widzieć, jak powoli stają się zespołem, który wytwarza własny wewnętrzny język. Język, który jednocześnie nie jest hermetyczny dla odserwatora/widza.
Praca z młodzieżą i dorosłymi, ale także ze starszymi dziećmi; przygotowanie pokazu - temat zależny od uczestników; praca z głosem, improwizacje ruchowe.